20 Ekim 2015 Salı

VOLKSWAGEN EMİSYON HİLESİ YAPTI...BU ARAÇLARI ALAN TÜKETİCİLER NE YAPMALI????


Çevre Bakanlığı, Alman otomobil üreticisi Volkswagen’in emisyon skandalına yönelik ilk kez açıklama yaptı. Bakanlık, ABD’nin Volkswagen ile ilgili raporunu ve Türkiye’ye satılan araçlardaki durumu inceleyeceklerini açıkladı.


Reuters'a konuşan Çevre Bakanlığı yetkilisi şunları söyledi:


"Volkswagen (VW) olayı yeni bir süreçtir. Egzoz ölçümleri bizde genelde araç muayene istasyonlarında yapılıyor. Yaptığımız ölçümlerde, diğer araçlar gibi VW marka araçlar da sınır değerlerini sağlıyor.. Gelen haberlere göre Amerika'daki kurum hem seyir halinde, hem de rölantide emisyon ölçümü yapmış. Ve bu ölçümlerde ikisi arasında kırk kat fazla değer ortaya çıkmış. Bu ölçüm bizlere ve dünyaya egzoz ölçümlerini araç hareket halinde ölçmek gerçek sonucu yansıtır diyor.. Biz de süreci izlemeye aldık. Eğer hareket halindeki değerlerle sabit değerler arasında böyle farklılıklar varsa biz dahil bütün ülkeler egzoz ölçümünde yeni konsepte geçmek zorundayız."



ABD Çevre Koruma Ajansı (EPA) Eylül ortasında yaptığı açıklamada VW ve Audi marka otomobillerin zehirli gaz emisyonu testlerinin sonuçlarını çarpıtarak denetleme kurumunu yanıltan bir yazılım içerdiğini ve bu nedenle şirketin 18 milyar dolara kadar para cezası alabileceğini açıklamıştı.
ABD'nin ardından birçok ülke emisyon testlerinde usulsüzlük konusunda kendi incelemesini başlatırken, Volkswagen söz konusu yazılımın 11 milyon araçta kullanıldığını ve bu araçların çoğunun Avrupa'da satıldığını belirtmişti.




Volkswagen bugün yaptığı bir açıklamada egzoz gazı emisyon testlerinde hile yapan yazılım içeren 11 milyon aracı geri çağırarak onaracağını açıkladı.
Çevre Bakanlığı yetkilisi ayrıca konuyla ilgili haberlerin dünya medyasında yayınlanmasının ardından bakanlıkta olağanüstü bir toplantı yapıldığını da belirterek, iki önemli karar aldıklarını dile getirdi. Ve şöyle devam etti:




"İlk kararımız Amerika Birleşik Devletleri Çevre Ajansı'nın VW firmasıyla ilgili raporunu temin etmek. Bunun için Dışişleri Bakanlığı kanalıyla bu yazıyı istetiyoruz. İkinci kararımız ise, Gümrük Bakanlığı'na bir yazı yazarak, -Türkiye'ye ne kadar VW marka araç girdi, bunların egzoz ile ilgili Türkiye'ye verdiği taahhütler var mı?- sorularının yanıtını bulmak. Bu raporlar geldikten sonra önce bakanlık içerisinde bir değerlendirme yapacağız.



Sonra Sanayi ve Gümrük Bakanlığı yetkilileri ile oturup yasal süreci nasıl çalıştıracağımızı değerlendireceğiz ve yol haritamızı ortaya koyacağız"
Yaşanan emisyon skandalının ardından Türkiye'de nasıl bir etki olacağına dönük ilgili bakanlıklardan bugüne kadar bir açıklama yapılmazken, Vokswagen'in yetkili satıcısı Doğuş otomotiv konu ile ilgili olarak Volkswagen AG ile temas halinde olduğunu duyurmuştu.


SKANDAL NASIL ORTAYA ÇIKTI?

VW’nin dizelmotorlara yerleştirdiği, çevreye ve sağlığa zararlı egzoz gazı değerlerini düşük gösteren aletin adı “Electronic Diesel Control 17”. Gizli bir bilgisayar yazılımı. VW’nin skandalı nasıl ortaya çıktı? ICCT adlı Uluslar arası çevre vakfında görevli Berlinli kimyager Peter Mock, Almanya’nın ABD için ürettiği otomobillerin Avrupa’dakinden çok daha temiz ve çevreye uygun olduğu görüşünden hareketle test yapmak istedi. ICCT, West Virginia Üniversitesi’ne 2014 Mart’ında görev verdi. Bir profesör, bir mühendis, iki öğrenci ve bir üniversite çalışanından oluşan 5 kişilik bir araştırma grubu kuruldu. Grup, elektrikli süpürgeye benzeyen, İki ölçüm aletinden oluşan, jeneratörlü ve hortumlu aleti aracın bağajına yerleştirerek, test için trafiğe çıktı. Araçlar 4 bin km trafikte kullanıldı. Egzoz gazının Avrupa’dakinden daha temiz olduğu düşüncesinden hareket eden araştırmacılar, tam tersi bir sonuç üzerine kendilerinin hata yaptığını sanarak, kim hata yaptı diye kavgaya tutuştu. İki ay sonra değerlerin doğru olduğu sonucuna varan araştırma grubu, Amerikan Çevre Ajansı’nı (EPA) alarma geçirdi. 2012 yapımı VW Jetta ve 2013 yapımı VW passat aracındaki egzoz gazı değerleri çok yüksek dedi. BMW X5 modelinin değerlerinin ise tuttuğunu belirtti. ABD Çevre Ajansı, 2014 Aralık ayında VW’ye bunun kaynağını sordu. VW değerlerin yüksek olmasına teknik bir sorunun neden olduğunu gösterdi ve Jetta, Golf, Beetle, Audi A3 model 482 bin aracı egzoz servisi adı altında tamire çağırdı. Ama araçlarda herhangi bir değişiklik yapılmadı. 3 Eylül 2015’te VW, Amerikan Çevre Ajansı’na dizel motorların yazılımında manipülasyon yaptığını itiraf etti. HÜRRİYET GAZETESİ 02/10/2015


PEKİ VOLKSWAGEN dışında hangi araçlarda hileler yapıldı???

Volkswagen Skandalından Etkilenen 2009-2015 Arası Modeller Açıklandı


Sadece Vokswagen değil,Volkswagen Grubu altında bulunan Audi, Seat ve Skoda marka araçların da bazı modellerinde de özel bir yazılımla emisyon değerleri düşük gösterilmiş.


Emisyon değerlerini özel bir yazılımla düşük gösteren dizel motorların, Volkswagen Grubu altında bulunan Audi, Seat ve Skoda marka araçların kimi modellerinde de kullanıldığı ortaya çıktı.


Alman otomobil devine ait 2009-2013 yılları arasında üretilen Skoda Fabia, Roomster, Octavia ve Superb modellerinde de aynı yazılımın kullanıldığı saptandı. EA 189 motoru kullanılan Audi A1, A3, A4 ve A6 model taşıtlarda mercek altına alında.


Volkswagen’in geçen hafta ortaya çıkan emisyon gazı düşük gösterme test yazılımı skandalı, VW gruba ait 2009 – 2013 yıları arasındaki bir çok araca sıçramış durumda. VW tarafından yapılan ilk açıklamada dünya çapında 11 milyon aracın etkilendiği duyurulmuştu.

EMİSYON GAZI TESTİ HİLESİ NASIL YAPILDI?


18 Eylül 2015 günü ABD'li denetim kuruluşları Volkswagen'in sattığı 480 bin araçta gerçek emisyon değerinin ölçülebilmesini engelleyen donanım bulunduğunu tespit etti. Ancak Volkswagen bu sorunun ABD ile sınırlı kalmadığını ve dünya çapında 11 milyon aracı etkilediğini itiraf etti.


Emisyon ölçümleriyle birlikte, üretilen otomobillerin doğaya saldıkları zehirli gazların belirli sınırların altında tutulması sağlanıyor. Bu sınırlamalarda insan sağlığına öncelik veriliyor. Avrupa'da bu yasal sınırlar her yıl daha aşağı çekiliyor. Araba üreticileri de buna göre motor tasarımlarını yeniliyorlar.


Volkswagen emisyon testlerinde kullandığı bir yazılımla zehirli gaz salınımını çok düşük göstererek "havayı kirletmeyen" araçlar ürettiği için daha az vergi ödüyordu. Böylelikle araçlarının performansından da ödün vermiyordu. VW grubu bu sayede piyasadaki diğer markalara karşı rekabet avantajı da sağlıyordu.


Volkswagen’in yapıp test sırasında kullandığı yazılım çok düşük emisyon rakamları veriyor, ancak arabalara yapılan inceleme sonucu zehirli gaz salınımının yasal sınırların 40 kat üzerine kadar çıktığı saptandı.


PEKİ SÖZ KONUSU ARAÇLARI SATIN ALAN TÜKETİCİNİN HAKLARI NELER???

Bir aracın hileli yazılım geliştirilerek emisyon değerlerinin değiştirilmesi ve bunun yasal limitin neredeyse 40 katına kadar çıkması durumunda şüphesiz ki malın ayıplı olduğundan bahsedilir.Bu durumda tüketici; bağlı bulunduğu tüketici mahkemesine ayıplı maldan kaynaklanan iade davası açmalıdır.Yapılacak bilirkişi incelemesi sonucunda araç detaylı olarak incelenecek ve bu kusur tespit edilip; malın ayıplı olduğu ispat edilecektir.

PEKİ TÜKETİCİLER HANGİ ARAÇLAR İÇİN DAVA AÇABİLECEKLERDİR?

Söz konusu şirketin ayıplı olan araçları dizel motora sahip araçlardır.Yani benzinli motor kullanan tüketiciler malın iadesi için şirkete dava açamayacaklardır.Söz konusu yazılım 2009 model ile 2015 model dizel motorlu araçları kapsayacaktır.Sadece Volskwagen marka araçlar değil Wolkswagen bünyesinde olan aynı yazılımı ve altyapıyı kullanan SKODA,AUDİ VE SEAT grubu araçları da kapsayacaktır.


Özetle;2009 model ve üstü Wolkswagen,Skoda,Audi ve Seat dizel motora sahip olan araç sahipleri şirkete dava açıp,iadesini isteyebilirler.Özellikle yeni olan araçlarda iade istenirken,modeli daha düşük araçlarda ise bedel oranında indirim veya tazminat istenebilir.Tüketicilere tavsiyem araç davalarının çok önemli davalar olduğunu,teknik bilgi gerektirdiğini dikkate alıp mutlaka bir hukukçuya danışmalarıdır.Davayı kazanmanız durumunda avukatlık ücretinizin ve masraflarınızın davalı tarafça karşılanacağını unutmayın.Sorularınız için bana ulaşabilirsiniz.