Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
FİYAT ETİKETİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; perakende olarak satışa sunulan mal ve hizmetlerin
etiket, tarife ve fiyat listelerinin şekli, içeriği, kullanılması ile
indirimli satışlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, tüketicilere sunulan mal ve hizmetlere ilişkin etiket, tarife
ve fiyat listelerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunun 54 üncü ve 84 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Açık halde satılan mal: Önceden
paketlenmeksizin, tüketicinin hazır bulunduğu bir ortamda ölçülerek satılan
malı,
b) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
c) Etiket: Bir malın tüm vergiler dâhil satış
fiyatı, birim fiyatı, üretim yeri ile ayırıcı özellikleri hakkında
tüketicileri bilgilendirmek üzere kullanılan çeşitli boyut ve şekillerdeki
fiyat etiketini,
ç) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında
yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü
tüketici işleminin konusunu,
d) İndirimli satış: Mevsim değişmeleri, mal
stoklarının eritilmesi, işletmenin açılması, kapanması, devredilmesi,
tasfiyesi, işyeri adresi veya faaliyet konusu değişikliği ve benzeri
nedenlerle indirim yapıldığını gösteren bir ibare ile gerçekleştirilen satışı,
e) Kanun: Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu,
f) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut
veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere
hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
g) Malın birim fiyatı: Bir malın ticari teamül ile
yerleşmiş satış usul ve şekillerine göre adet, uzunluk, ağırlık, alan veya
hacim ölçülerinden biriyle ifade edilen tüm vergiler dâhil fiyatını,
ğ) Malın üretim yeri: Malın üretildiği ülkeyi,
h) Satış fiyatı: Bir malın veya hizmetin satışa
sunulduğu tüm vergiler dahil peşin fiyatını,
ı) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak
üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da hizmet
sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
i) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dâhil olmak
üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal sunanın
adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
j) Tarife ve fiyat listesi: Mal veya hizmetin
satış fiyatı hakkında tüketicileri bilgilendirmek üzere kullanılan listeyi,
k) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Etiket bulundurma zorunluluğu
MADDE 5 – (1)
Perakende satışa arz edilen malların veya ambalajlarının yahut kaplarının
üzerine kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde tüketicinin ödeyeceği
tüm vergiler dâhil satış fiyatı ve birim fiyatını gösteren, üretim yeri ve
ayırıcı özelliklerini içeren etiket konulması; etiket konulması mümkün
olmayan hâllerde aynı bilgileri kapsayan listelerin kolaylıkla görülebilir
ve okunabilir şekilde uygun yerlere asılması zorunludur. Hizmetlerin
tarife ve fiyatlarını gösteren listeler de bu madde hükmüne göre
düzenlenerek asılır.
(2) Etiket ve listelerde aşağıda yer alan
hususların bulunması zorunludur:
a) Malın üretim yeri,
b) Malın ayırıcı özelliği,
c) Malın tüm vergiler dâhil satış fiyatı,
ç) Malın birim fiyatı.
(3) İthal edilmiş mallara ait etiketlerde; malın
üretildiği ülke isminin Türkçe yazılması zorunludur.
(4) Cam, naylon, karton, kâğıt ve bunlara benzer
maddelerden oluşan kutu, kova, şişe, kavanoz, poşet, torba ve benzeri
ambalajlar içinde tüketiciye satılan malların etiketlerinde; satış
fiyatları ile birim fiyatlarının aynı boyut ve renkte kolaylıkla
görülebilir ve okunabilir şekilde yazılması zorunludur.
(5) Açık halde satılan mallara ilişkin etiketlerde
satış fiyatı yerine sadece birim fiyatının yer alması yeterlidir.
(6) Malın birim fiyatının satış fiyatıyla aynı
olması halinde birim fiyatının belirtilmesine gerek yoktur.
Etiket zorunluluğu olmayan mallar
MADDE 6 – (1)
Üzerinde veya ambalajında, etikette aranılan hususlar basılı olarak açıkça
yazılı bulunan mallarla, kitap, dergi ve gazete gibi üzerinde fiyatı
belirtilmiş olan mallarda ve arttırma suretiyle veya özel kanunlarına göre
satışı yapılan mallarda etiket bulundurulması zorunlu değildir.
(2) Satış fiyatı, ulusal veya uluslararası borsa
veya benzeri kurum ya da kuruluşlarca ya da ticari örf ve adetlere göre
belirlenen ve uygulanan kıymetli taş veya madenlerden yapılmış mallarda da
etiket ve liste koyma zorunluluğu bulunmamakla birlikte bu malların
cinslerine göre birim satış fiyatları; bu Yönetmelik hükümlerine aykırı
olmamak üzere, satışa arz edildikleri işyerinin uygun bir yerinde
kolaylıkla görülebilir ve okunabilir bir şekilde gösterilir. Bu satış
fiyatlarına işçilik bedelinin dahil olup olmadığı ayrıca
belirtilir.
Etiketin konuluş biçimi ve yeri
MADDE 7 – (1) Perakende
olarak satışa arz edilen mallara konulması zorunlu olan etiketler; malın
niteliğine, malın satışa sunulduğu yerin büyüklüğüne, ticari usul ve
adetlere göre malın veya aynı nitelikteki mal gruplarının veya raflarının
üzerine konulmak, dikilmek, zımbalanmak, yapıştırılmak, bunlara herhangi
bir bağ ile tutturulmak veya asılmak suretiyle kullanılır.
Tarife ve fiyat listesi
MADDE 8 – (1)
Hizmetlerin özelliğine ve tüketiciye sunuluş biçimine göre, tarife ve fiyat
listelerine ilişkin belge, levha, pano ve benzerleri, hizmetin sunulduğu
işyerinde, tüketiciler tarafından kolaylıkla görülebilir ve okunabilir
şekilde asılır, takılır veya konulur.
(2) Tarife ve fiyat listesinde gösterilen
fiyatların dışında; servis ücreti veya herhangi bir isim altında başka bir
ücret alınması halinde, bunun tarife ve fiyat listesinde gösterilmesi
zorunludur.
Etiket, tarife ve fiyat listelerinin biçim ve
kapsamı
MADDE 9 – (1)
Etiketlerin üzerindeki rakam ve harflerin; okunabilir, düzgün, eksiksiz,
gerçeğe uygun, yeterli büyüklükte ve başka rakam, kelime ve işaretlerle
karışıklığa sebebiyet vermeyecek şekilde olması, yanıltıcı ve aldatıcı
bilgiler içermemesi zorunludur. Etiketlerin tüketiciler tarafından
kolaylıkla görülebilecek, okunabilecek ve hangi mala ait olduğu açıkça
belli olacak şekilde konulması gerekir.
(2) Tarife ve fiyatları, meslek kuruluşları veya
mevzuatına göre bu konuda yetkili bulunan kurum ya da kuruluşlarca
belirlenen hizmetlere ilişkin tarife ve fiyat listelerini içeren belge,
levha, pano ve benzerleri, bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olmamak
kaydıyla ilgili kurum ve kuruluşlarca belirli tip ve ebatta hazırlanabilir.
(3) Yurt dışında ifa edilmesi öngörülen paket tur
ve eğitim hizmetleri ile yurt dışına yönelik ulaşım ve konaklama
hizmetlerinin fiyat listeleri hariç olmak üzere, etiket ve listelerde satış
fiyatlarının; ‘Türk Lirası’, ‘TL’ veya ‘ ’ simgesi şeklinde yazılması zorunludur.
(4) Bakanlık, gerektiğinde etiket, tarife ve fiyat
listelerinin, şekil, boyut, cinsleri ile benzeri hususları tespit ve ilan
eder.
Malın veya hizmetin satış fiyatı
MADDE 10 – (1) Malın
satış fiyatı ile kasa fiyatı arasında fark olması durumunda tüketici lehine
olan fiyat uygulanır.
(2) Bir malın veya hizmetin miktar, sayı, ebat ve
benzeri farklı birimlerden satışı yapıldığı takdirde, her birime uygulanan
fiyatlar, etiketlerde, tarife ve fiyat listelerinde
ayrı ayrı gösterilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
İndirimli satışlar
MADDE 11 – (1)
İndirimli satışa konu edilen mal veya hizmetin indirimli satış fiyatı,
indirimden önceki fiyatı, tarife ve fiyat listeleri ile etiketlerinde
gösterilir. İndirimli satışa konu edilen mal veya hizmetin indirimden
önceki fiyattan daha düşük fiyatla satışa sunulduğunun ispatı satıcı veya
sağlayıcıya aittir. Yapılan indirimin miktarı veya oranı hesaplanırken
indirimli satış fiyatından bir önceki satış fiyatı esas alınır.
(2) Fiyat indirimine giren mal veya hizmetin
etiket, tarife ve fiyat listelerinde, bu Yönetmeliğe göre yer alması
gereken hususlara ek olarak, indirimli satış fiyatının, bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı olmamak üzere malın veya hizmetin indirim öncesi satış
fiyatıyla birlikte ve aynı büyüklükte gösterilmesi zorunludur.
(3) Bir işletmenin, açılması, devredilmesi, işyeri
adresi veya faaliyet konusu değişikliği nedeniyle yapacağı indirimli
satışların süresi üç ayı, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanunu hükümlerine göre tasfiye durumunda ise altı ayı geçemez.
Toptan ve perakende satışların birlikte yapıldığı
durumlar
MADDE 12 – (1) Toptan
ve perakende satışların birlikte yapıldığı yerlerde, perakende satışlar
hakkında bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Denetim
MADDE 13 – (1)
Bakanlık, belediyeler ve ilgili odalar bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanması ve izlenmesine ilişkin işleri yürütmekle görevlidir. Bu
Yönetmeliğe aykırı uygulamaların tespit edilmesi halinde, tespit edilen
aykırılık, gereği yapılmak üzere aykırı uygulamayı yapanın merkezinin
bulunduğu valiliğe gönderilir.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 14 – (1) 13/6/2003 tarihli
ve 25137 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Etiket, Tarife ve Fiyat
Listeleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 15 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|