Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
SÜRELİ YAYIN
KURULUŞLARINCA DÜZENLENEN PROMOSYON
UYGULAMALARINA İLİŞKİN
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; süreli yayın kuruluşlarınca düzenlenen promosyon
uygulamalarının usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, süreli yayın kuruluşlarınca düzenlenen veya süreli yayın
kuruluşları tarafından düzenlenmese bile süreli yayınla doğrudan ya da
dolaylı olarak ilişkilendirilen promosyon uygulamalarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunun 53 üncü ve
84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Promosyon uygulaması: Bir mal veya hizmetin
süreli yayınlarla doğrudan veya dolaylı olarak ilişkilendirilerek
verilmesini,
b) Süreli yayın: Belli aralıklarla
basılı olarak yayımlanan veya elektronik ortamda indirilebilen gazete,
dergi gibi eserleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Promosyon uygulamasının konusu
MADDE 5 – (1) Süreli
yayın kuruluşlarınca düzenlenen ve her ne amaç ve şekilde olursa
olsun, bilet, kupon, iştirak numarası, oyun, çekiliş ve benzeri
yollarla süreli yayın dışında ikinci bir mal veya hizmetin verilmesinin
taahhüt edildiği veya verildiği promosyon uygulamalarında;
a) Kitap, dergi, ansiklopedi,
b) Harita, atlas, yerküre,
c) Bayrak, afiş, poster,
ç) Ajanda, takvim,
d) Kağıt ortamında basılı bulmaca,
e) Satranç takımı,
f) Sinema, tiyatro, müze, konser, opera, bale,
sergi, festival ve sportif faaliyetlere ilişkin bilet,
g) Kültür turu,
ğ) Yurtiçi veya yurtdışında ifa
edilmesi öngörülen yabancı dil eğitimi,
h) Kitap, dergi, ansiklopedi, belgesel, film,
tiyatro, müzik, konser, opera ve baleye ilişkin CD, DVD, Blu-Ray ve benzeri
optik disk,
dışında herhangi bir mal veya hizmet verilemez.
(2) Süreli yayında yer alan reklamın
parçası olan, süreli yayını bir defadan fazla
almayı gerektirmeyen, süreli yayının fiyatını arttırmayan ve tek
kullanımlık olarak verilen ürünler promosyon uygulaması olarak
değerlendirilmez.
Promosyon uygulamasının süresi
MADDE 6 – (1) Süreli yayının birden fazla sayıda satın
alınmasını gerektiren ve belirli bir zamana yayılan promosyon
uygulamalarının süresi; günlük süreli yayınlarda yetmiş beş günü,
haftalık süreli yayınlarda on sekiz haftayı, daha uzun süreli yayınlarda
ise on iki ayı geçemez.
(2) Yönetmeliğin diğer hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, süreli yayınlara abone olunması durumunda promosyon olarak
verilen ürünün 5 inci maddede sayılan ürünlerle
sınırlı olması ve anında tüketicilere teslim
edilmesi şartıyla birinci fıkrada belirtilen süreler uygulanmaz.
Tüketicinin süreli yayın aboneliğini feshetmesi halinde, promosyon olarak
verilen ürünün iadesi istenemez.
(3) Kupon biriktirilerek yapılan promosyon
uygulamalarında, son kuponun yayımlanmasından sonra toplam kupon sayısının
en az yüzde onu kadar yedek kupon yayımlanması zorunludur.
Promosyon uygulamasının reklamları
MADDE 7 – (1) Süreli
yayın kuruluşunun, promosyon uygulamasına ait reklamlarında uygulamaya konu
olan mal veya hizmetin Türkiye genelinde teslim ve ifa tarihlerine ilişkin
programını ilan etmesi zorunludur.
(2) Süreli yayın kuruluşunun, promosyon
uygulamasına konu olan mal veya hizmetin teslim yerlerine ilişkin bilgiyi
ilgili süreli yayında ilan etmesi zorunludur.
Promosyon uygulamasında teslim ve ifa
MADDE 8 – (1)
Promosyon uygulamasına konu olan mal veya hizmetin teslim ve ifasının,
promosyon uygulamasının bitiminden itibaren kırk beş gün içinde ilgili
süreli yayın kuruluşu tarafından yerine getirilmesi zorunludur.
(2) Malın teslimi veya hizmetin ifası ile
ilgili olarak tüketiciden herhangi bir bedel talep edilemez.
Diğer hususlar
MADDE 9 – (1)
Promosyon uygulaması süresince, süreli yayının satış fiyatı,
ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen mal veya hizmetin yol
açtığı maliyet artışı nedeniyle arttırılamaz. Promosyon
uygulamasına konu olan mal veya hizmet bedelinin tamamının veya bir
bölümünün tüketici tarafından karşılanması istenemez.
(2) Promosyon uygulamasına konu olan mal veya hizmet
taahhüdü ve dağıtımı bölünerek yapılamaz ve bu mal veya hizmetin
ayrılmaz ya da tamamlayıcı parçaları da ayrı bir promosyon
konusu hâline getirilemez.
(3) Promosyon uygulamalarında ikinci ürün
olarak verilmesi taahhüt edilen her bir mal veya hizmete ilişkin işlemler
bağımsız bir promosyon uygulaması olarak kabul edilir.
(4) Dağıtıldığı illerin nüfusunun
toplamı, ülke nüfusunun en az yüzde yetmişini oluşturan süreli
yayınların ülke genelinde dağıtıldığı kabul edilir. Elektronik
ortamda indirilebilen süreli yayınlar aracılığıyla gerçekleştirilen
promosyon uygulamalarının ülke genelinde düzenlendiği kabul edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Geçiş hükmü
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği
tarihten önce başlatılan ve devam eden promosyon uygulamaları hakkında
bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 10 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|