Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
İŞ YERİ DIŞINDA
KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, iş yeri dışında kurulan sözleşmeler ile doğrudan
satışlara ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, iş yeri dışında kurulan sözleşmeler ile doğrudan satışlara
uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Taşınmaz malların veya bu mallara ilişkin
hakların oluşumu, devri veya kazanımı,
c) Konut kiralama,
ç) Paket turlar,
d) Devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti ve
bunların yeniden satımı veya değişimi,
e) Fuar, panayır ve pazar yerlerinde yapılan
satışlar,
f) Beslenme destek ürünleri hariç olmak üzere,
yiyecek ve içecekler gibi günlük tüketim maddelerinin, satıcının düzenli
teslimatları çerçevesinde tüketicinin meskenine veya iş yerine götürülmesi,
g) Mal veya hizmet bedeli otuz Türk Lirasını
aşmayan satışlar,
ğ) Malların montaj, bakım ve onarımı,
h) 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı
Elektronik Haberleşme Kanunu uyarınca yetkilendirilmiş işletmecilerin, mal
satışları ile mal ve hizmet satışını birlikte yaptıkları durumlar hariç
olmak üzere, sunduğu elektronik haberleşme hizmetleri,
ı) Elektrik, su ve doğal gaz hizmetlerine ilişkin
abonelikler,
ile ilgili sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunun 47 ve 84 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
b) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında
yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü
tüketici işleminin konusunu,
c) İl Müdürlüğü: Ticaret İl Müdürlüğünü,
ç) İş yeri: Satıcı veya sağlayıcının kalıcı olarak
faaliyetini yürüttüğü herhangi bir satış yerini,
d) İş yeri dışında kurulan sözleşmeler: Satıcı
veya sağlayıcı ile tüketici arasında;
1) Teklifin tüketici ya da satıcı veya sağlayıcı
tarafından yapılmasına bakılmaksızın iş yeri dışında, tarafların eş zamanlı
fiziksel varlığında kurulan,
2) Tarafların eş zamanlı fiziksel varlığında
tüketiciyle iş yeri dışında görüşülmesinin hemen sonrasında, satıcı veya
sağlayıcının iş yerinde ya da herhangi bir uzaktan iletişim aracıyla
kurulan,
3) Mal ve hizmetlerin tüketiciye tanıtımı ya da
satışı amacıyla satıcı veya sağlayıcı tarafından düzenlenen bir gezi
esnasında kurulan,
sözleşmeleri,
e) Kalıcı veri saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği
veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul
bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden
kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen
ulaşılmasına imkan veren kısa mesaj, elektronik posta, internet,
disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
f) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanunu,
g) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut
veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere
hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
ğ) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri
de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye
hizmet sunan ya da hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek
veya tüzel kişiyi,
h) Satıcı: Kamu tüzel kişileri
de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal
sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel
kişiyi,
ı) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
i) Uzaktan iletişim aracı: Mektup, katalog,
telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, kısa mesaj,
internet gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme
kurulmasına imkan veren her türlü araç veya ortamı,
j) Yan sözleşme: İş yeri dışında kurulan
sözleşmelerle ilişkili olarak satıcı, sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi
tarafından sözleşme konusu mal ya da hizmete ilave olarak tüketiciye
sağlanan mal veya hizmete ilişkin sözleşmeyi,
k) Yetki belgesi: Bu Yönetmelik kapsamında
faaliyette bulunan satıcı veya sağlayıcılara merkezlerinin bulunduğu
yerdeki il müdürlüğü tarafından verilen belgeyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön Bilgilendirme
ve Sözleşme Yükümlülüğü
Ön bilgilendirme
MADDE 5 – (1) Tüketici, iş
yeri dışında kurulan sözleşme ya da buna karşılık gelen herhangi bir teklif
ile bağlanmadan önce;
a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel
nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı ile
iletişim bilgileri,
c) Mal veya hizmetin Türk Lirası olarak
vergiler dahil toplam fiyatı,
ç) Cayma hakkının olduğu durumlarda, cayma
hakkının kullanılma şartları,
hususlarında satıcı veya sağlayıcı tarafından
en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve
okunabilir bir şekilde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile
bilgilendirilmek zorundadır.
(2) Ön bilgilendirme yapıldığına ilişkin ispat
yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Sözleşmenin şekli ve geçerliliği
MADDE 6 – (1) İş yeri
dışında kurulan sözleşmeler, Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş satıcı
veya sağlayıcı tarafından kurulur.
(2) İş yeri dışında kurulan sözleşmeler yazılı
olarak yapılmadıkça geçerli olmaz. Kurulan sözleşmelerin en az on iki punto
büyüklüğünde anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde
düzenlenmesi ve sözleşmenin bir örneğinin tüketiciye verilmesi zorunludur.
Geçerli bir sözleşme kurmamış olan satıcı veya sağlayıcı, sonradan
sözleşmenin geçersizliğini tüketicinin aleyhine olacak şekilde ileri
süremez.
Sözleşmenin zorunlu içeriği
MADDE 7 – (1) İş yeri
dışında kurulan sözleşmelerde aşağıdaki bilgilerin yer alması zorunludur:
a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel
nitelikleri,
b) Tüketicinin adı soyadı ile satıcı veya
sağlayıcının adı veya unvanı, varsa MERSİS numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ile hızlı bir
şekilde irtibat kurmasına imkan veren, satıcı veya sağlayıcının
açık adresi, telefon, faks numarası ve benzeri iletişim bilgileri ile varsa
satıcı veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket edenin kimliği ve
adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının
tüketicinin şikayetlerini iletmesi için (c) bendinde yer alandan
farklı bir iletişim bilgisi var ise buna ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin Türk Lirası olarak
vergiler dahil toplam fiyatı,
e) Sözleşmenin kurulduğu tarih,
f) Malın veya hizmetin teslim veya ifa tarihi,
g) Ödemeye ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın
kullanılma şartları, süresi ve usulüne ilişkin bilgiler,
h) Cayma bildiriminin yapılacağı açık adres, faks
numarası veya elektronik posta bilgileri,
ı) 14 üncü madde uyarınca cayma hakkının
kullanılamadığı durumlarda, tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağına
ya da hangi koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin bilgi,
i) “Bu sözleşmenin kurulduğu veya malın teslim
alındığı tarihten itibaren on dört gün içerisinde herhangi bir gerekçe
göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin cayma hakkınız bulunmaktadır.
Cayma süresi içinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında herhangi
bir isim altında ödeme yapmanızı veya borç altına sokan herhangi bir belge
vermenizi istemeyeceğimizi ve cayma bildiriminin tarafımıza ulaştığı
tarihten itibaren en geç on dört gün içerisinde malı geri almayı taahhüt
ederiz.” ifadesi,
j) Varsa tüketicilerin ödemelerini yapabilecekleri
banka, posta ve benzeri hesap bilgileri,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki
başvurularını Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine
yapabileceklerine dair bilgi.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, sözleşmeyi tüketicinin
imzalamasını ve sözleşme tarihi ile “Sözleşmenin bir örneğini elden teslim
aldım.” ifadesini ve cayma hakkının kullanılabildiği sözleşmeler için “On
dört gün içinde cayma hakkımın olduğu konusunda bilgilendirildim.”
ifadesini tüketicinin kendi el yazısı ile yazmasını sağlamak zorundadır.
(3) Birinci fıkranın (i) bendinde yer alan
ifadenin sözleşmenin birinci sayfasında ve on altı punto büyüklüğünde koyu
harflerle yazılması zorunludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Cayma Hakkının
Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 8 – (1) Tüketici, on
dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart
ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin
sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin
sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici sözleşmenin
kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içerisinde de cayma hakkını
kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup
ayrı ayrı teslim edilen mallarda, tüketicinin veya tüketici
tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan mallarda
tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı
teslim aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın düzenli
tesliminin yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından
belirlenen üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün,
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi,
tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte
yapıldığı sözleşmelerde mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri
uygulanır.
Eksik bilgilendirme
MADDE 9 – (1) Satıcı veya
sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat
etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcının bu Yönetmelikte
belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket etmesi veya tüketiciyi cayma hakkı
konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmemesi durumunda tüketici cayma
hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre her
halükarda cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona
erer. Bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerin bir yıllık süre içinde
yerine getirilmesi veya cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde
bilgilendirmenin bu süre içinde yapılması halinde, on dört günlük cayma
hakkı süresi, söz konusu yükümlülüklerin yerine getirildiği veya cayma
hakkına ilişkin bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı günden itibaren
işlemeye başlar.
Cayma hakkının kullanımı
MADDE 10 – (1) Cayma
hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı
olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya
yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının kullanılmasında tüketici bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan formu kullanabileceği gibi cayma kararını
bildiren açık bir beyanda da bulunabilir.
(3) Satıcı veya sağlayıcı bu Yönetmeliğin ekinde
yer alan formu sözleşmenin kurulduğu anda tüketiciye vermek zorundadır.
(4) Bu maddede geçen cayma hakkının kullanımına
ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Satıcı veya sağlayıcının yükümlülükleri
MADDE 11 – (1) Satıcı veya
sağlayıcı, 14 üncü maddede yer alan sözleşmeler hariç olmak üzere, cayma
süresi içerisinde sözleşmeye konu mal veya hizmet karşılığında tüketiciden
herhangi bir isim altında ödeme yapmasını veya tüketiciyi borç altına sokan
herhangi bir belge vermesini isteyemez. Bu yasağa rağmen tüketiciden
herhangi bir bedel alınması durumunda, alınan bedel tüketiciye derhal iade
edilir. Ayrıca tüketiciyi borç altına sokan her türlü belge tüketici
yönünden geçersizdir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, cayma bildiriminin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde malı geri almakla
yükümlüdür. Bu süre içerisinde malın geri alınmaması durumunda, tüketici
malı muhafaza etmekle yükümlü değildir.
Sorumsuzluk hali
MADDE 12 – (1)
Tüketici cayma süresi içerisinde malı; işleyişine, teknik özelliklerine ve
kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı takdirde meydana gelen
değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Cayma hakkının kullanımının yan sözleşmelere
etkisi
MADDE 13 – (1) Kanunun
30 uncu maddesi hükümleri saklı kalmak koşuluyla, tüketicinin cayma hakkını
kullanması durumunda yan sözleşmeler de kendiliğinden sona erer. Bu durumda
tüketici herhangi bir masraf, tazminat veya cezai şart ödemekle yükümlü
değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma
hakkını kullandığını yan sözleşmenin tarafı olan üçüncü kişiye derhal
bildirir.
Cayma hakkının istisnaları
MADDE 14 – (1)
Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde
cayma hakkını kullanamaz:
a) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları
doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
b) Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi
geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
c) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket
gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi sağlık
ve hijyen açısından uygun olmayanların teslimine ilişkin
sözleşmeler.
ç) Malın tesliminden sonra ambalajın açılmış olması
halinde maddi ortamda sunulan dijital içerik ve bilgisayar sarf
malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
d) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce,
tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Satıcı veya
Sağlayıcının Diğer Yükümlülükleri
Sözleşmenin ifası
MADDE 15 – (1) Satıcı veya
sağlayıcı, taahhüt ettiği süre içinde mal veya hizmeti tüketiciye sunmakla
yükümlüdür.
(2) Sözleşme konusu mal veya hizmetin sözleşmenin
kurulduğu tarihten sonra teslim veya ifasının kararlaştırılması halinde
tüketiciden ek nakliye, teslim ve benzeri masraflar talep edilemez.
(3) Satıcı, malın tüketici ya da tüketicinin
taşıyıcı dışında belirleyeceği üçüncü bir kişiye teslimine kadar oluşan
kayıp ve hasarlardan sorumludur.
İspat yükümlülüğü
MADDE 16 – (1)
Sözleşmenin tüketiciye teslim edildiğinin ve sözleşme konusu mal veya
hizmetin sunulduğunun ispatı satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Telefon kullanım ücreti
MADDE 17 – (1)
Kurulmuş olan sözleşmeye ilişkin olarak tüketicilerin iletişime geçebilmesi
için satıcı veya sağlayıcı tarafından bir telefon hattı tahsis edilmesi
durumunda, bu hat ile ilgili olarak satıcı veya sağlayıcı olağan ücret
tarifesinden daha yüksek bir tarife seçemez.
Bilgilerin saklanması
MADDE 18 – (1) Satıcı veya
sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen sözleşme ile cayma hakkı,
bilgilendirme, teslimat ve diğer hususlardaki yükümlülüklerine dair her bir
işleme ilişkin bilgi ve belgeleri üç yıl boyunca saklamak zorundadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetki Belgesi
Yetki belgesi başvurusu
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik
kapsamında faaliyette bulunan satıcı veya sağlayıcılar, merkezlerinin
bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne başvurarak yetki belgesi almak zorundadır.
Başvuru koşulları
MADDE 20 – (1) Yetki
belgesi başvurusu sırasında aşağıdaki bilgi ve belgeler istenir:
a) Bakanlığın internet sayfasında ilan edilen
örneğe uygun iki adet yetki belgesi.
b) Satıcı veya sağlayıcının faaliyet konusunu ve
kuruluşunu gösteren ticaret sicil gazetesi veya esnaf ve sanatkârlar sicil
gazetesi.
c) Satıcı veya sağlayıcıyı temsil etmeye yetkili
olanların noter onaylı imza sirküleri.
ç) Satıcı veya sağlayıcının kayıtlı olduğu odadan
alacağı faaliyet belgesi.
d) Satıcı veya sağlayıcıya ait vergi levhası.
e) Serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli
mali müşavir tarafından onaylı en son tarihli bilanço ve gelir tablosu.
f) Satışa konu edilen mal veya hizmetlerin
listesi.
g) Tüketicilerin cayma bildirimini yapabileceği
açık adres ve diğer iletişim bilgileri.
ğ) Tüketicilerin ödemelerini yapabilecekleri
banka, posta ve benzeri hesap bilgileri.
(2) Birinci fıkradaki bilgi ve belgelerde bir
değişiklik olması durumunda, satıcı veya sağlayıcı tarafından bu
değişiklikler on beş gün içerisinde yetki belgesinin alındığı il
müdürlüğüne bildirilir.
Başvurunun değerlendirilmesi
MADDE 21 – (1) İl müdürlüğü
tarafından 20 nci maddede yer alan bilgi ve belgeleri ibraz eden
satıcı veya sağlayıcılara yetki belgesi verilirken, satıcı veya sağlayıcı
nezdinde Bakanlıkça yapılan denetimler ile
tüketici şikayetleri de dikkate alınır.
Geçerlilik süresi
MADDE 22 – (1) İl
müdürlüğünce verilen yetki belgesinin geçerlilik süresi iki yıldır.
(2) Geçerlilik süresi dolan belge için
20 nci maddede yer alan esaslar çerçevesinde yeniden başvuru
yapılır.
Belge iptali
MADDE 23 – (1) Bu
Yönetmeliğe aykırı uygulamaların tespit edilmesi sonucunda yapılacak
uyarıya rağmen, söz konusu aykırılıkların en geç otuz gün içerisinde
düzeltilmemesi halinde, ilgili satıcı veya sağlayıcının yetki belgesi il
müdürlüğü tarafından iptal edilir. Belgesi iptal edilen satıcı veya
sağlayıcılara bir yıl süreyle yetki belgesi verilmez.
(2) Belgesi iptal edilen satıcı veya sağlayıcılar,
Bakanlık internet sitesinde ilan edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Doğrudan Satış
Sistemi
Doğrudan satış
MADDE 24 – (1)
Doğrudan satış; herhangi bir doğrudan satış şirketi tarafından istihdam
edilsin ya da edilmesin satış temsilcisi,
dağıtıcı, distribütör ve benzeri adlarla hareket edenlerin bir
mal veya hizmeti kendi evlerinde ya da perakende satış yerleri
kullanılmaksızın tüketicinin ev veya iş yaşantısını sürdürdüğü mekânlar
gibi iş yeri dışında, tek veya çok katmanlı satış yöntemleriyle
tüketicilere sunulmasını öngören pazarlama sistemidir.
(2) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında doğrudan satış
şirketi, mal veya hizmetlerin pazarlanması için doğrudan satış sistemini
kullanan satıcı veya sağlayıcıyı; doğrudan satıcı ise bu sistem içerisinde
satış temsilcisi, dağıtıcı, distribütörve benzeri adlarla hareket
edenleri ifade eder.
Doğrudan satışlara ilişkin temel esaslar
MADDE 25 – (1)
Doğrudan satış şirketlerinin kullandığı sistemin, sisteme yeni kişiler
kazandırmaktan ziyade mal veya hizmetlerin tüketicilere satışını esas
alması gerekir.
(2) Sistemde yer alanların elde ettiği kazanç,
ağırlıklı olarak sisteme yeni kişiler kazandırılması ve bu sayede oluşan
komisyon, prim, teşvik, ödül ve benzeri isimler altında nitelendirilen
menfaatlerin dağıtılması üzerine kurulamaz.
(3) Doğrudan satış şirketleri hızlı zengin olma
fırsatları, gerçekleşmesi mümkün olmayan vaatler gibi sistemle ilgili
yanıltıcı bilgiler veremez. Baskı kurma, aldatma, rahatsızlık verme ve
bunlara benzer yollarla kişileri sisteme dahilolmaya zorlayamaz.
(4) Doğrudan satıcı olarak
sisteme dahil olmak isteyenlerden işe başlamaları ya da işe
başladıktan sonra sistemde kalabilmeleri için giriş aidatı, başlangıç
paketi, yenileme ücreti, aidat ve paket ücreti gibi herhangi bir isim
altında bedel alınamaz.
(5) Doğrudan satıcılar, hiçbir masraf ve cezai
şart ödemeksizin sistemden ayrılma hakkına sahiptir. Doğrudan satıcıların
sisteme dahil oldukları tarihten itibaren altmış gün içerisinde
sistemden ayrılması halinde, doğrudan satış şirketleri, doğrudan
satıcıların elinde bulunan ve kullanılmamış tüm malları geri almak; söz
konusu malların bedelini ise on dört gün içerisinde iade etmek zorundadır.
(6) Doğrudan satış şirketleri, gerek kendileri
gerekse doğrudan satıcılar tarafından yapılan satışlarla ilgili olarak bu
Yönetmelikte yer alan hükümlere uymak zorundadır.
(7) Yetki belgesinin doğrudan satış şirketi
tarafından alınması yeterlidir. Doğrudan satıcıların ayrıca yetki belgesi
alması gerekmez.
(8) Doğrudan satış şirketleri, 5 inci maddenin
birinci fıkrası ile 7 nci maddenin birinci fıkrasında yer alan
bilgilere ilaveten, doğrudan satıcının adı veya unvanı ile iletişim
bilgilerine de yer vermek; doğrudan satıcılar ise 7 nci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır.
(9) Doğrudan satıcılar tarafından yapılan
satışlarda, 18 inci maddede belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmesinden
doğrudan satış şirketleri sorumludur.
(10) Doğrudan satış şirketleri on sekiz yaşından
küçükleri, fiil ehliyetine sahip olmayanları, şirketin ortağı ve
yöneticileri ile çalışanlarını doğrudan satıcı olarak
sisteme dahil edemez.
(11) Doğrudan satış şirketleri, doğrudan
satıcıların yapmış olduğu her türlü doğrudan satış
faaliyetinden müteselsilen sorumludur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 26 – (1) 13/6/2003 tarihli
ve 25137 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kapıdan Satışlara İlişkin
Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükmü
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce onaylanan, ancak geçerlilik süresi
devam eden kapıdan satış yetki belgelerinin 1/6/2015 tarihine
kadar yenilenmesi zorunludur.
Yürürlük
MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelik
yayımı tarihinden itibaren üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|