Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
MESAFELİ
SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, mesafeli sözleşmelere ilişkin uygulama usul ve
esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, mesafeli sözleşmelere uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Otomatik makineler aracılığıyla yapılan
satışlar,
c) Halka açık telefon vasıtasıyla telekomünikasyon
operatörleriyle bu telefonun kullanımı,
ç) Bahis, çekiliş, piyango ve benzeri şans
oyunlarına ilişkin hizmetler,
d) Taşınmaz malların veya bu mallara ilişkin
hakların oluşumu, devri veya kazanımı,
e) Konut kiralama,
f) Paket turlar,
g) Devre mülk, devre tatil, uzun süreli tatil
hizmeti ve bunların yeniden satımı veya değişimi,
ğ) Yiyecek ve içecekler gibi günlük tüketim
maddelerinin, satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde tüketicinin
meskenine veya işyerine götürülmesi,
h) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve
(d) bentlerindeki bilgi verme yükümlülüğü ile 18 inci ve 19 uncu maddelerde
yer alan yükümlülükler saklı kalmak koşuluyla yolcu taşıma hizmetleri,
ı) Malların montaj, bakım ve onarımı,
i) Bakımevi hizmetleri, çocuk, yaşlı ya da hasta
bakımı gibi ailelerin ve kişilerin desteklenmesine yönelik sosyal hizmetler
ile ilgili sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunun 48 inci ve 84 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Dijital içerik: Bilgisayar programı, uygulama,
oyun, müzik, video ve metin gibi dijital şekilde sunulan her türlü veriyi,
b) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında
yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü
tüketici işleminin konusunu,
c) Kalıcı veri saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği
veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul
bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden
kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen
ulaşılmasına imkan veren kısa mesaj, elektronik posta, internet,
disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
ç) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanunu,
d) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut
veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere
hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
e) Mesafeli sözleşme: Satıcı veya sağlayıcı ile
tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin
uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde,
taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an
da dahil olmak üzere uzaktan iletişim araçlarının kullanılması
suretiyle kurulan sözleşmeleri,
f) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri
de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye
hizmet sunan ya da hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek
veya tüzel kişiyi,
g) Satıcı: Kamu tüzel kişileri
de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal
sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel
kişiyi,
ğ) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Uzaktan iletişim aracı: Mektup, katalog,
telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, kısa mesaj,
internet gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme
kurulmasına imkan veren her türlü araç veya ortamı,
ı) Yan sözleşme: Bir mesafeli sözleşme ile
ilişkili olarak satıcı, sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi tarafından sözleşme
konusu mal ya da hizmete ilave olarak tüketiciye sağlanan mal veya hizmete
ilişkin sözleşmeyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön Bilgilendirme
Yükümlülüğü
Ön bilgilendirme
MADDE 5 – (1)
Tüketici, mesafeli sözleşmenin kurulmasından ya da buna karşılık gelen
herhangi bir teklifi kabul etmeden önce, aşağıdaki hususların tamamını
içerecek şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilmek
zorundadır.
a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel
nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı, varsa
MERSİS numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ile hızlı bir
şekilde irtibat kurmasına imkan veren, satıcı veya sağlayıcının açık
adresi, telefon numarası ve benzeri iletişim bilgileri ile varsa satıcı
veya sağlayıcının adına ya da hesabına hareket edenin kimliği ve adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının
tüketicinin şikayetlerini iletmesi için (c) bendinde
belirtilenden farklı iletişim bilgileri var ise, bunlara ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin tüm
vergiler dahil toplam fiyatı, niteliği itibariyle önceden
hesaplanamıyorsa fiyatın hesaplanma usulü, varsa tüm nakliye, teslim ve
benzeri ek masraflar ile bunların önceden hesaplanamaması halinde ek
masrafların ödenebileceği bilgisi,
e) Sözleşmenin kurulması aşamasında uzaktan
iletişim aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi üzerinden
hesaplanamadığı durumlarda, tüketicilere yüklenen ilave maliyet,
f) Ödeme, teslimat, ifaya ilişkin bilgiler ile
varsa bunlara ilişkin taahhütler ve satıcı veya
sağlayıcının şikayetlereilişkin çözüm yöntemleri,
g) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın
kullanılma şartları, süresi, usulü ve satıcının iade için öngördüğü
taşıyıcıya ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma bildiriminin yapılacağı açık adres, faks
numarası veya elektronik posta bilgileri,
h) 15 inci madde uyarınca cayma hakkının
kullanılamadığı durumlarda, tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağına
ya da hangi koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin bilgi,
ı) Satıcı veya sağlayıcının talebi üzerine, varsa
tüketici tarafından ödenmesi veya sağlanması gereken depozitolar ya da
diğer mali teminatlar ve bunlara ilişkin şartlar,
i) Varsa dijital içeriklerin işlevselliğini
etkileyebilecek teknik koruma önlemleri,
j) Satıcı veya sağlayıcının bildiği ya da makul
olarak bilmesinin beklendiği, dijital içeriğin hangi donanım ya da
yazılımla birlikte çalışabileceğine ilişkin bilgi,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki
başvurularını Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine
yapabileceklerine dair bilgi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen bilgiler, mesafeli
sözleşmenin ayrılmaz bir parçasıdır ve taraflar aksini açıkça
kararlaştırmadıkça bu bilgiler değiştirilemez.
(3) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkranın (d)
bendinde yer alan ek masraflara ilişkin bilgilendirme yükümlülüğünü yerine
getirmezse, tüketici bunları karşılamakla yükümlü değildir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendinde yer alan toplam
fiyatın, belirsiz süreli sözleşmelerde veya belirli süreli abonelik
sözleşmelerinde, her faturalama dönemi bazında toplam masrafları içermesi
zorunludur.
(5) Açık artırma veya eksiltme yoluyla kurulan
sözleşmelerde, birinci fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer alan
bilgilerin yerine açık artırmayı yapan ile ilgili bilgilere yer
verilebilir.
(6) Ön bilgilendirme yapıldığına ilişkin ispat
yükü satıcı veya sağlayıcıya aittir.
Ön bilgilendirme yöntemi
MADDE 6 – (1)
Tüketici, 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen tüm hususlarda,
kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun olarak en az on iki punto
büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde
satıcı veya sağlayıcı tarafından yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı
ile bilgilendirilmek zorundadır.
(2) Mesafeli sözleşmenin internet yoluyla
kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı;
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan
bilgilendirme yükümlülüğü saklı kalmak kaydıyla, aynı fıkranın (a), (d),
(g) ve (h) bentlerinde yer alan bilgileri bir bütün olarak, tüketicinin ödeme
yükümlülüğü altına girmesinden hemen önce açık bir şekilde ayrıca
göstermek,
b) Herhangi bir gönderim kısıtlamasının uygulanıp
uygulanmadığını ve hangi ödeme araçlarının kabul edildiğini, en geç
tüketici siparişini vermeden önce, açık ve anlaşılabilir bir şekilde
belirtmek
zorundadır.
(3) Mesafeli sözleşmenin sesli iletişim yoluyla
kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı 5 inci maddenin birinci fıkrasının
(a), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan hususlarda, tüketiciyi sipariş
vermeden hemen önce açık ve anlaşılır bir şekilde söz konusu ortamda
bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan bilgilerin
tamamını en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar yazılı olarak
göndermek zorundadır.
(4) Siparişe ilişkin bilgilerin sınırlı alanda ya
da zamanda sunulduğu bir ortam yoluyla mesafeli sözleşmenin kurulması
halinde, satıcı veya sağlayıcı 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b),
(d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan hususlarda, tüketiciyi sipariş
vermeden hemen önce açık ve anlaşılabilir bir şekilde söz konusu ortamda
bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan bilgilerin
tamamını en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar yazılı olarak
göndermek zorundadır.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralarda belirtilen
yöntemlerle kurulan ve anında ifa edilen hizmet satışlarına ilişkin
sözleşmelerde tüketicinin, sipariş vermeden hemen önce söz konusu ortamda 5
inci maddenin birinci fıkrasının sadece (a), (b), (d) ve (h) bentlerinde
yer alan hususlarda açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirilmesi
yeterlidir.
Ön bilgilerin teyidi
MADDE 7 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, tüketicinin 6 ncı maddede belirtilen yöntemlerle
ön bilgileri edindiğini kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun olarak
teyit etmesini sağlamak zorundadır. Aksi halde sözleşme kurulmamış sayılır.
Ön bilgilendirmeye ilişkin diğer yükümlülükler
MADDE 8 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, tüketici siparişi onaylamadan hemen önce, verilen siparişin
ödeme yükümlülüğü anlamına geldiği hususunda tüketiciyi açık ve anlaşılır
bir şekilde bilgilendirmek zorundadır. Aksi halde tüketici siparişi ile
bağlı değildir.
(2) Tüketicinin mesafeli sözleşme kurulması
amacıyla satıcı veya sağlayıcı tarafından telefonla aranması durumunda, her
görüşmenin başında satıcı veya sağlayıcı kimliğini, eğer bir başkası adına
veya hesabına arıyorsa bu kişinin kimliğini ve görüşmenin ticari amacını
açıklamalıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Cayma Hakkının
Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 9 – (1)
Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai
şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin
sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin
sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin
kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını
kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup
ayrı ayrı teslim edilen mallarda, tüketicinin veya tüketici
tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan mallarda,
tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı
teslim aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın düzenli
tesliminin yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından
belirlenen üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi,
tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte
yapıldığı sözleşmelerde, mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri
uygulanır.
Eksik bilgilendirme
MADDE 10 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat
etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde
bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle
bağlı değildir. Bu süre her halükarda cayma süresinin bittiği tarihten
itibaren bir yıl sonra sona erer.
(2) Cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde
bilgilendirmenin bir yıllık süre içinde yapılması halinde, on dört günlük
cayma hakkı süresi, bu bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı günden
itibaren işlemeye başlar.
Cayma hakkının kullanımı
MADDE 11 – (1) Cayma
hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı
olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya
yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının kullanılmasında
tüketici, EK’te yer alan formu kullanabileceği gibi cayma
kararını bildiren açık bir beyanda da bulunabilir. Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin bu formu doldurabilmesi veya cayma beyanını gönderebilmesi için
internet sitesi üzerinden seçenek de sunabilir. İnternet sitesi
üzerinden tüketicilere cayma hakkı sunulması durumunda satıcı veya sağlayıcı,
tüketicilerin iletmiş olduğu cayma taleplerinin kendilerine ulaştığına
ilişkin teyit bilgisini tüketiciye derhal iletmek zorundadır.
(3) Sesli iletişim yoluyla yapılan satışlarda,
satıcı veya sağlayıcı, EK’te yer alan formu en geç mal teslimine
veya hizmet ifasına kadar tüketiciye göndermek zorundadır. Tüketici bu tür
satışlarda da cayma hakkını kullanmak için bu formu kullanabileceği gibi,
ikinci fıkradaki yöntemleri de kullanabilir.
(4) Bu maddede geçen cayma hakkının kullanımına
ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Satıcı veya sağlayıcının yükümlülükleri
MADDE 12 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını kullandığına ilişkin bildirimin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde, varsa malın
tüketiciye teslim masrafları da dahil olmak üzere tahsil edilen
tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkrada
belirtilen tüm geri ödemeleri, tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme
aracına uygun bir şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük
getirmeden tek seferde yapmak zorundadır.
(3) Cayma hakkının kullanımında, 5 inci maddenin
birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında, satıcının iade için belirttiği
taşıyıcı aracılığıyla malın geri gönderilmesi halinde, tüketici iadeye ilişkin
masraflardan sorumlu tutulamaz. Satıcının ön bilgilendirmede iade için
herhangi bir taşıyıcıyı belirtmediği durumda ise, tüketiciden iade
masrafına ilişkin herhangi bir bedel talep edilemez. İade için ön
bilgilendirmede belirtilen taşıyıcının, tüketicinin bulunduğu yerde
şubesinin olmaması durumunda satıcı, ilave hiçbir masraf talep etmeksizin
iade edilmek istenen malın tüketiciden alınmasını sağlamakla yükümlüdür.
Tüketicinin yükümlülükleri
MADDE 13 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı malı kendisinin geri alacağına dair bir teklifte
bulunmadıkça, tüketici cayma hakkını kullandığına ilişkin bildirimi
yönelttiği tarihten itibaren on gün içinde malı satıcı veya sağlayıcıya ya
da yetkilendirmiş olduğu kişiye geri göndermek zorundadır.
(2) Tüketici, cayma süresi içinde malı,
işleyişine, teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun bir
şekilde kullandığı takdirde meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan
sorumlu değildir.
Cayma hakkının kullanımının yan sözleşmelere
etkisi
MADDE 14 – (1) Kanunun
30 uncu maddesi hükümleri saklı kalmak koşuluyla, tüketicinin cayma hakkını
kullanması durumunda yan sözleşmeler de kendiliğinden sona erer. Bu durumda
tüketici, 13 üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen haller dışında
herhangi bir masraf, tazminat veya cezai şart ödemekle yükümlü değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma
hakkını kullandığını yan sözleşmenin tarafı olan üçüncü kişiye derhal
bildirmelidir.
Cayma hakkının istisnaları
MADDE 15 – (1)
Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde
cayma hakkını kullanamaz:
a) Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara
bağlı olarak değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal
veya hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
b) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları
doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi
geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket
gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi sağlık ve hijyen açısından
uygun olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler.
d) Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve
doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmeler.
e) Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür,
paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan
kitap, dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
f) Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar
dışında, gazete ve dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin
sözleşmeler.
g) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması
gereken, konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve
eğlence veya dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine
ilişkin sözleşmeler.
ğ) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler
veya tüketiciye anında teslim edilen gayrimaddi mallara ilişkin
sözleşmeler.
h) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce,
tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Sözleşmenin ifası ve teslimat
MADDE 16 – (1) Satıcı
veya sağlayıcı, tüketicinin siparişinin kendisine ulaştığı tarihten
itibaren taahhüt ettiği süre içinde edimini yerine getirmek zorundadır. Mal
satışlarında bu süre her halükarda otuz günü geçemez.
(2) Satıcı veya sağlayıcının birinci fıkrada yer
alan yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda, tüketici sözleşmeyi
feshedebilir.
(3) Sözleşmenin feshi durumunda, satıcı veya
sağlayıcı, varsa teslimat masrafları da dâhil olmak üzere tahsil edilen tüm
ödemeleri fesih bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört
gün içinde tüketiciye 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni
Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 1 inci maddesine göre belirlenen
kanuni faiziyle birlikte geri ödemek ve varsa tüketiciyi borç altına sokan
tüm kıymetli evrak ve benzeri belgeleri iade etmek zorundadır.
(4) Sipariş konusu mal ya da hizmet ediminin
yerine getirilmesinin imkansızlaştığı hallerde satıcı veya
sağlayıcının bu durumu öğrendiği tarihten itibaren üç gün içinde tüketiciye
yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bildirmesi ve varsa teslimat
masrafları da dâhil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri bildirim
tarihinden itibaren en geç on dört gün içinde iade etmesi zorunludur. Malın
stokta bulunmaması durumu, mal ediminin yerine getirilmesinin
imkânsızlaşması olarak kabul edilmez.
Zarardan sorumluluk
MADDE 17 – (1) Satıcı,
malın tüketici ya da tüketicinin taşıyıcı dışında belirleyeceği üçüncü bir
kişiye teslimine kadar oluşan kayıp ve hasarlardan sorumludur.
(2) Tüketicinin, satıcının belirlediği taşıyıcı
dışında başka bir taşıyıcı ile malın gönderilmesini talep etmesi durumunda,
malın ilgili taşıyıcıya tesliminden itibaren oluşabilecek kayıp ya da
hasardan satıcı sorumlu değildir.
Telefon kullanım ücreti
MADDE 18 – (1) Kurulmuş
olan sözleşmeye ilişkin olarak tüketicilerin iletişime geçebilmesi için
satıcı veya sağlayıcı tarafından bir telefon hattı tahsis edilmesi
durumunda, bu hat ile ilgili olarak satıcı veya sağlayıcı olağan ücret
tarifesinden daha yüksek bir tarife seçemez.
İlave ödemeler
MADDE 19 – (1)
Sözleşme kurulmadan önce, sözleşme yükümlülüğünden kaynaklanan ve üzerinde
anlaşılmış esas bedel dışında herhangi bir ilave bedel talep edilebilmesi
için tüketicinin açık onayının ayrıca alınması zorunludur.
(2) Tüketicinin açık onayı alınmadan ilave ödeme
yükümlülüğü doğuran seçeneklerin kendiliğinden seçili olarak sunulmuş
olmasından dolayı tüketici bir ödemede bulunmuş ise, satıcı veya sağlayıcı
bu ödemelerin iadesini derhal yapmak zorundadır.
Bilgilerin saklanması ve ispat yükümlülüğü
MADDE 20 − (1) Satıcı
veya sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen cayma hakkı,
bilgilendirme, teslimat ve diğer hususlardaki yükümlülüklerine dair her bir
işleme ilişkin bilgi ve belgeyi üç yıl boyunca saklamak zorundadır.
(2) Oluşturdukları sistem çerçevesinde, uzaktan
iletişim araçlarını kullanmak veya kullandırmak suretiyle satıcı veya
sağlayıcı adına mesafeli sözleşme kurulmasına aracılık edenler, bu
Yönetmelikte yer alan hususlardan dolayı satıcı veya sağlayıcı ile yapılan
işlemlere ilişkin kayıtları üç yıl boyunca tutmak ve istenilmesi halinde bu
bilgileri ilgili kurum, kuruluş ve tüketicilere vermekle yükümlüdür.
(3) Satıcı veya sağlayıcı elektronik ortamda
tüketiciye teslim edilen gayrimaddi malların veya ifa edilen
hizmetlerin ayıpsız olduğunu ispatla yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 21 – (1) 6/3/2011 tarihli
ve 27866 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
|